Responsive Menu
Add more content here...
+46 821 16 70 info@astondental.se

Dataskyddspolicy för HK Dental AB / Aston Dental

Vi på HK Dental AB (ägare av Aston Dental) värnar om din personliga integritet. Här förklarar vi vilka personuppgifter vi samlar in, varför vi gör det, hur länge vi sparar dem, dina rättigheter och hur du kan kontakta oss.

1. Personuppgiftsansvarig och kontakt

  • Personuppgiftsansvarig: HK Dental AB, c/o Kia, Götgatan 128, 118 62 Stockholm
  • Verksamhetsadress: Aston Dental, Oxtorgsgatan 4, 111 57 Stockholm
  • Kontakt: info@astondental.se, 08-21 16 70

2. Vilka uppgifter vi behandlar

Vi samlar in och behandlar uppgifter som behövs för vår tandvårdsverksamhet och service, till exempel:

  • Identitet och kontakt: namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-post
  • Journal- och hälsouppgifter: diagnoser, behandlingar, röntgenbilder, medicinsk historik
  • Ekonomi: betalningsuppgifter, fakturering, försäkringsärenden
  • Kommunikation: bokningar, e-post, telefonsamtal
  • Kameraövervakning: bilder/video från våra lokaler för säkerhet och trygghet

3. Varför vi behandlar uppgifterna – ändamål och rättslig grund

  • Journalföring och tandvård – laglig skyldighet (Patientdatalagen m.fl.)
  • Kallelser, bokningar, påminnelser, fakturering – avtal / laglig skyldighet
  • Kvalitetssäkring och utbildning – berättigat intresse
  • Kameraövervakning (trygghet, brottsförebyggande) – berättigat intresse
  • Inspelning av telefonsamtal (service, utbildning) – berättigat intresse
  • Rapportering till myndigheter (t.ex. Försäkringskassan) – laglig skyldighet

4. Utlämnande av uppgifter

Vi lämnar bara ut personuppgifter när det är nödvändigt, till exempel till:

  • Myndigheter (Polis, Försäkringskassan, Skatteverket) när lag kräver det
  • Tandtekniska laboratorier eller samarbetspartners för att kunna leverera tandvård
  • Andra vårdgivare om du själv väljer eller hänvisas dit
    Vi säljer aldrig uppgifter vidare och delar dem inte med obehöriga tredje parter.

5. Lagringstid

  • Patientjournaler: enligt lag (minst 10 år från sista anteckningen)
  • Ekonomi/fakturering: enligt bokföringslagen (7 år)
  • Kameraövervakning: 30 dagar, om inte längre tid krävs för pågående utredning
  • Samtalsinspelningar: 90 dagar, därefter raderas de automatiskt

6. Dina rättigheter

Som patient eller besökare har du rätt att:

  • Få information om vilka uppgifter vi har sparat om dig
  • Få fel rättade om något är felaktigt eller ofullständigt
  • Begära radering av uppgifter som vi inte enligt lag måste spara
  • Lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du anser att vi hanterar dina uppgifter felaktigt

7. Säkerhet

Vi använder både tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder för att dina uppgifter inte ska hamna i orätta händer. Endast behörig personal har åtkomst till journaler, inspelningar och övervakningsmaterial.

8. Kameraövervakning

Kameraövervakning finns i våra lokaler för att öka tryggheten för patienter, personal och besökare, samt för att förebygga och utreda brott.

  • Lagringstid: 30 dagar
  • Används inte för ljudinspelning eller automatiserade beslut
  • Material delas endast med Polis/åklagare vid behov

9. Inspelning av samtal

Vi spelar in inkommande samtal till kliniken för kvalitetssäkring och utbildning.

  • Lagringstid: 90 dagar
  • Inspelningar delas inte med tredje part, endast med myndighet vid lagkrav

10. Cookies

På vår webbplats använder vi cookies för funktion, statistik och användarvänlighet. Vi samlar inte in känsliga personuppgifter via cookies och använder inte cookies för hälsoändamål. Du kan själv styra cookies i din webbläsare.

11. Ändringar i policyn

Vi kan uppdatera denna policy vid behov. Senaste versionen finns alltid på vår hemsida.